De loopbaancoaching ‘lekker-in-je-vel’ check: ZIJN vs. DOEN

Er is een simpele check om snel te bepalen of je eigenlijk wel lekker in je vel zit;

De vraag is daarbij:

Kun je goed ZIJN en kun je goed DOEN?

Anders gezegd;

Kun je effectief ontspannen (zijn) en kun je effectief inspannen (doen)?

Dit zijn tegengestelde uiteinden van dezelfde schaal. Je hebt beide uiteinden nodig om jezelf goed te kunnen voelen en lekker in je vel te kunnen zitten. Het is een natuurwet, net als ademhalen; in- en uit. En net zoals als eb en vloed. Een verstoring van de natuurlijke balans tussen beide tegengestelde krachten leidt tot problemen.

Check jezelf eens op de volgende signalen:

Niet effectief kunnen ontspannen (ZIJN):

  1. Niet lang kunnen stilzitten
  2. Yoga, meditatie, etc zijn niet echt jouw ding
  3. Het gevoel hebben iets te ‘moeten’ als je even niets doet, of iets voor jezelf
  4. Het gevoel hebben dat er misschien iets misgaat als je even niets doet
  5. Het gevoel hebben dat het nooit goed genoeg is

Niet effectief kunnen inspannen (DOEN):

  1. Uitstelgedrag
  2. Mijden van confrontaties
  3. Wel druk zijn, aan veel dingen beginnen, maar weinig afkrijgen
  4. Moeite hebben met het benoemen van wat je wilt
  5. Moeite hebben om van idee naar actie te komen

En……?
Aan welke kant staan voor jou de meeste vinkjes? Bij moeite met ZIJN, of moeite met DOEN?

Dit simpele testje geeft snel inzicht in waar de winst voor jou te halen is. Waar voor jou de ontwikkeling met name in zit.

Het onderscheid maken tussen effectiviteit en ontspanning als ontwikkelpunt is essentieel. De aanpak is vanzelfsprekend compleet anders. Maar het begint met een scherp inzicht in welk aspect nog wat verder mag groeien.

En nu….?
Zit je ontwikkeling op het gebied van effectiviteit en DOEN?
Overweeg loopbaancoaching en zoek een loopbaancoach met ervaring op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en effectiviteit. Een coach kan je helpen om:

  • Inzicht te krijgen in wat voor jou de blokkerende factoren zijn. Inzicht in wat je afremt.
  • Heel specifiek te identificeren en benoemen op welk moment je jezelf een andere routine moet aanleren.
  • Het helpen definiëren van de nieuwe routine
  • Helpen deze routine echt in je systeem te krijgen

NB: waarom coaching in plaats van training?
Tennis leer je ook niet uit een boekje, of met een enkele proefles. Training kan zeker helpen inzicht te geven en de mogelijkheid bieden om te oefenen. De diepgang en individuele aandacht is echter veel beperkter dan bij coaching. In veel gevallen kan je in een paar coaching gesprekken al echt een doorbraak bereiken en implementeren. Je kunt altijd contact met mij opnemen voor een vrijblijvende afspraak

Zit je ontwikkeling op het gebied van ZIJN?
Hierbij kun je zelf wellicht al een aantal belangrijke stappen zetten. Verschil met ontwikkeling qua DOEN is namelijk dat de nadruk ligt op dingen niet doen in plaats van wel. En het is in principe makkelijker om iets te laten, dan om iets wel te doen.

  • Maak eens een ‘things-not-to-do’ lijst
  • Plan blokken in je agenda die voor ontspanning bestemd zijn. Blokken waarin je niets ‘moet’
  • Maak aan het einde van een werkdag een lijst met dingen die je allemaal wel gedaan hebt; dus ook even dat belletje om die afspraak te verzetten, kadootje gekocht, even brood gehaald, etc. Schrijf alle kleine dingetjes ook op.
  • Benoem een aantal activiteiten (niks doen , of een boek lezen is ook een activiteit) die voor jou heel laagdrempelig zijn en die bij wijze van spreken dagelijks toepasbaar zijn.
  • Probeer toch een keer iets van yoga, meditatie, of iets anders dat jou het gevoel van ontspannen of ‘niets doen’ geeft en probeer de onrust, die je daarbij misschien voelt te accepteren, of toe te laten. Je zult zien dat die vanzelf afneemt.

Mocht je er met deze tips alleen toch niet uitkomen, maak dan gerust een keer een  geheel vrijblijvende afspraak, om te kijken of ik hierbij iets voor je kan betekenen.

 

 

 

 

 

This entry was posted in Obstakels en barrières and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.