Een loopbaancoaching tip vanuit de religie

Een loopbaancoaching tip vind je dus ook op plekken waar je niet als eerste zou zoeken. Daar kwam ik vandaag maar weer eens achter.

Onderweg van Rotterdam naar Den Haag na een loopbaancoaching gesprek luisterde ik een TED Talk van Alain de Botton over religie. (De link naar de volledige talk (20 min) vind je onderaan dit bericht.)

Zijn verhaal benadrukte de mogelijkheid voor atheïsten om bruikbare onderdelen uit de verschillende religies te kiezen die van algemeen nut in het leven kunnen zijn.

Waar ging het specifiek over:
Binnen religie wordt veel belang gehecht aan het langdurig herhalen van de belangrijkste boodschappen. Denk aan gebeden, religieuze liederen, mantra’s, etc.
De reden en het doel ervan is om jezelf steeds blijven herinneren aan wat echt het belangrijkste is. Het vasthouden van de kern door de waan van alledag heen.

Wat missen de ongelovigen dus:
In de huidige seculiere maatschappij ligt de nadruk veel meer op vernieuwing en snelheid. De gemiddelde mens zal eerder een nieuw boek uit de kast pakken, in plaats van hetzelfde boek nog een keer te lezen. We willen snel kennis tot ons nemen en dan weer door naar het volgende interessante item. Ook binnen loopbaancoaching zie je deze trend.

De ongelovigen onder ons zijn daarmee niet meer gewend aan het belang van de herhaling van een boodschap die moet blijven hangen, om echt effect te hebben. Bedenk je wel even dat reclame het beste bewijs blijft dat deze strategie werkt. Hoe vaker je een merk ziet, hoe sterker de beleving erbij. Daar worden miljoenen aan besteed.

De link naar loopbaancoaching:
Dit principe van de herhaling is een basisvoorwaarde voor het ontdekken en ontwikkelen van je passie. Sommige mensen verwachten hun passie ineens te ontdekken. Alsof je door een deur stapt van de kamer zonder passie, naar de kamer met passie.

Zo werkt het helaas niet. Je passie komt nu eenmaal pas tot leven als je herhaaldelijk aan jezelf bevestigd hebt, wat je allemaal echt leuk en interessant vind. De kracht zit in de herhaling. Je dient een marketingbudget voor je passie vrij te maken om een effectief bereik te realiseren.

Eén vonk maakt tenslotte nog geen vuur….en je kunt een blok hout ook niet aansteken met een lucifer.

In een loopbaancoaching traject help ik je om met behulp van concrete oefeningen steeds weer de onderliggende kern onder je passie te benadrukken, waardoor je passie steeds verder tot ontwikkeling komt. Neem vrijblijvend een keer contact op als je van dit principe zou willen proeven.

Hier de link naar de TED Talk van Alain de Botton.

This entry was posted in Loopbaanbegeleiding en loopbaancoaching Den Haag and tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.